SpaceShipTwo ke angkasa

. . No comments:
PERNAHKAH anda terfikir untuk melancong ke angkasa lepas dan menyaksikan sendiri keindahan planet bumi dari jauh.  Di Pusat Pelancongan Angkasa Virgin Galactic, impian itu kini adalah satu kenyataan asalkan anda sanggup membelanjakan tambang penerbangan berjumlah kira-kira RM600,000. Pada 15 Julai lalu, roket pelancongan angkasa Virgin Galactic iaitu SpaceShipTwo berjaya melakukan penerbangan pertamanya bersama enam pelancong. SpaceShipTwo yang diterbangkan oleh pesawat induknya, WhiteKnight2 mencapai ketinggian melebihi 12,000 meter membolehkan penumpang merasai pengalaman graviti mikro.

Selepas berpisah daripada WhiteKnight2, SpaceShipTwo yang dikendalikan oleh dua juruterbang, terbang bebas selama 11 minit sebelum mendarat di landasan di Padang Pasir Mojave. Ketua Pegawai Eksekutif Virgin Galactic, George Whitesides berkata, keseluruhan penerbangan percubaan itu mengambil masa 25 minit.  “Ia terbang dengan begitu baik dan kami berpuas hati dengan ujian itu. “Selain itu, keenam-enam penumpang SpaceShipTwo telah menjalani ujian rapi sebelum di bawa melancong ke angkasa,” katanya. Menurutnya, dalam ujian terbaru itu, SpaceShipTwo tidak menggunakan tembakan enjin roket sebaliknya diterbangkan oleh jet yang direka khas dan begitu berkuasa.

“Pesawat induk yang digelar WhiteKnightTwo berupaya terbang sehingga memasuki ruang angkasa lepas,” jelasnya. Penerbangan tersebut juga menandakan satu lagi peristiwa penting ke arah pembukaan ruang angkasa buat individu, penyelidik dan penjelajah. SpaceShipTwo, dibina oleh pereka pesawat terkenal Burt Rutan. Rekaannya diasaskan daripada sebuah prototaip yang memenangi hadiah RM30 juta pada 2004 kerana menjadi roket swasta pertama untuk sampai ke angkasa lepas.  Penerbangan SpaceShipTwo secara komersial akan dilakukan di pelabuhan angkasa yang sedang dalam pembinaan di New Mexico.

No comments:

Post a Comment